Thursday 10 May 2018

Bagaimana untuk berjaya melakukan aktiviti Dxing dan Contest

Assalamualaikum dan terim kasih kerana sudi menjengah ke blog ini.

Seringkali saya di tanyakan bagaimana saya berjaya melakukan aktiviti Dxing dan Contest, sebenarnya boleh di katakan agak mudah untuk kita berjaya di dalam aktiviti Dxing dan Contest ini. Anda mungkin kerap melakukan aktiviti Dxing dan Contest tetapi anda tidak pernah cuba melihat kembali kepada log qso atau membuat statistik berkaitan tahap pencapaian anda serta jarak pencapaian pancaran anda pada masa yang tertentu sepanjang aktiviti itu di jalankan.

Boleh di kata aktiviti Dxing dan Contest mempunyai kaitan yang rapat cuma ia berbeza dari segi kita mengisi log dan tujuan nya sahaja (ini pendapat saya). Ada antara rakan-rakan pernah menyuarakan kepada saya bahawa mereka sukar untuk berjaya di dalam aktiviti ini kerana peralatan yang mereka gunakan hanya lah basic saja, ini sebenarnya suatu kesilapan kepada operator itu peralatan yang di gunakan adalah suatu alat untuk menambah keselesaan kepada operator itu. Untuk berjaya di dalam aktiviti ini semuanya berbalik kepada operator itu sendiri.



Ada beberapa perkara yang perlu di lakukan oleh Operator untuk berjaya di dalam aktiviti ini, ini adalah sedikit perkongsian apa yang saya lakukan untuk berjaya di dalam aktiviti ini, antaranya adalah seperti :


  1. seringkali melihat semula dan membuat statistik berkaitan masa dan negara rakan yang menjawab panggilan saya, ini kita boleh rujuk di qso log kita.
  2. membuat perancangan untuk cuba menembusi kawasan tertentu. contohnya kita merancang untuk menembusi kawasa EU, setelah di lihat pada statistik yang kita lakukan kita dapat mengetahui pada masa tertentu kita mampu mencapai ke kawasan tersebut dan pada ketika itu kita akan memburu station di kawasan itu.
  3. memilih antenna yang bersesuaian mengikut tujuan (sekiranya mempunyai lebih dari 1 antenna) atau mengubah kedudukkan antenna mengikut kesesuaian tujuan kita.
  4. memantau frekuensi adakah ia bersesuaian untuk tujuan atau adakah propagation membuka pada ketika ini (berkaitan propagation agak sedikit rumit kerana memerlukan operator itu peka dengan perubahan yang berlaku di frekuensi)

Seperti saya maklumkan di awalan tadi, sekiranya ingin berjaya di dalam aktiviti ini operatornya perlu memahami apa yang hendak dia lakukan supaya ia menepati tujuannya. Semua orang mampu berjaya tetapi ia perlu mengetahui bagaimana untuk dye berjaya di dalam aktiviti ini.


Apabila anda sudah berjaya melakukan aktiviti Dxing secara tidak langsung anda sudah bersedia untuk turut serta di dalam contest, kerana setiap cara yang di lakukan untuk berjaya di dalam aktviti Dxing juga turut sama di gunakan untuk aktviti Contest. Mudahkan sebenarnya untuk berjaya di dalam aktiviti ini cuma anda perlu mengikut cara yang betul dan ingin saya tegaskan apabila anda mendengar atau membaca tetapi anda tidak pernah mencuba ia nya hanyalah sia sia sahaja, pengalaman datang bukan dari mendengar dan membaca ia nya datang dari hasil kita mencuba nya.
Di sini ingin saya kreditkan kepada guru-guru saya yang banyak membantu saya sehingga saya berjaya dalam aktiviti yang saya lakukan..Terima Kasih  Cikgu Zaki (9M2ZAK), Cikgu Kayrol (9M2OOO) dan En. Salehan (9W2SBD) tanpa anda siapa lah saya dan tidak mungkin saya berjaya.

Semoga makin banyak station dari malaysia melakukan aktiviti ini, saya sentiasa menunggu untuk membuat contact bersama anda. Jumpa anda di Frekuensi.

Terima kasih kepada para pembaca, sekiranya ada sebarang kesilapan atau penambah baikkan boleh tinggalkan komen anda.

Semoga kita berjumpa lagi

73

No comments:

Post a Comment