Sunday 8 April 2018

Pengalaman 'Pileup' EU station

Assalamualaikum dan salam sejahtera, terima kasih kerana sudi menjengah blog ini.



Seringkali monitor di 40m terdengar rakan-rakan amatur menghadapi 'pileup', rasanya hampir keseluruhan rakan-rakan amatur mengidamkan untuk mendapatkan 'pileup' semasa melakukan aktiviti cq dx. 'pileup' merupakan suatu keadaan di mana panggilan cq dx kita di sambut oleh rakan-rakan amatur dengan begitu 'meriah' sekali dan ada rakan-rakan amatur malaysia memanggil keadaan itu seperti 'zoo' di mana kita di serbu oleh ramai rakan-rakan amatur dari dalam dan luar negara.

Seperti biasa sebelum memulakan apa-apa aktiviti cq dx saya akan monitor di frekuensi 40m, hampir 10minit monitor di frekuensi saya mendapati keadaan propagation pada ketika ini adalah baik dan sesuai untuk melakukan aktiviti Cq dx. Saya mula merancang untuk memilih frekuensi yang sesuai dan 'beaming' antenna ke arah yang bersesuaian dengan tujuan saya. Untuk kali ini saya memilih untuk cuba membuat sebanyak yang mungkin 'contact @ qso bersama station dari Europe. Saya menggunakan antenna Yagi, 'beaming' ke arah EU dan menggunakan kuasa pancaran semaksima  mungkun mengikut lesen saya iaitu 50w.

Setelah semua perancangan di susun dengan sebaik mungkin saya memilih frekuensi 7.147mhz untuk aktiviti Cq dx kali ni, saya memilih frekuensi ini kerana kerapa kali saya mendengar station Eu berada di frekuensi ini. Saya memulakan aktiviti ini dengan cuba membuat contact dengan station dari EU yang sedang melakukan aktiviti cq dx dan ternyata ramalan saya tepat propagation membuka dengan mudah saya dapat membuat contact dengan station tersebut, saya mendapat signal report 59 +10db.

Saya memulakan aktiviti cq dx dengan membuat panggilan sebanyak 3 kali dan di sambut oleh station dari YC0VM YB land (indonesia) kemudian oleh station yang kerap kali membantu saya dan mengajar saya 9W2SBD 9M2 land (malaysia) seterusnya saya mendapatkan contact dari Asiatic Russian UA9CVQ. Untuk 3 contact pertama saya mendapati kemungkinan saya akan menghadapi pileup kerana station conteact memberikan signal report yang memuaskan.

Seperti jangkaan saya menghadapi 'pileup' Eu area, bermacam-macam callsign mula kedengaran dan bermacam-macam loghat mula saya perlu hadapi. Untuk orang baru seperti saya keadaan seperti ini jarang saya hadapi, ini peluang saya untuk mendapatkan contact sebanyak mungkin bagi kawasan EU. Saya menghadapi 'pileup' hampir 2 jam lebih dan saya dapat membuat contact sebanyak 154 station dan 37 dxcc untuk kawasan EU.



Menghadapi 'pileup' bukan semudah yang di sangka sebenarnya, jika kita cuba membuat contact dengan station yang 'pileup' di harap kita bersabar kerana situasi yang beliau hadapi kita tidak tahu. Sebelum ini kalau saya cuba membuat contact dengan station yang membuat aktiviti cq dx dan tidak berjaya semestinya saya akan mengatakan operator tidak bagus, tetapi selepas saya sendiri menghadapi 'pileup' saya baru tahu bukan di sengajakan untuk tidak memanggil kita tetapi dalam masa yang sama beliau mendengar pelbagai callsign jadi yang kuat atau yang kendengaran jelas akan di panggil dahulu.

Perasaan menghadapi 'pileup' sukar untuk saya jelaskan kerana terdapat pelbagai perasaan ketika itu, dalam saya gembira mendapatkan contact saya jugak takut dan gelabah untuk mengawal keadaan 'pileup'. Tips saya jangan kita malu untuk memaklumka kita masih baru supaya rakan-rakan contact memahami keadaan kita, setiap apa yang kita hadapi kita maklumkan contoh jika terdapat qrm dan jangan lupa untuk ucapkan terima kasih di atas contactnya.

Ini adalah sedikit penglaman dan apa yang saya boleh kongsikan kepada rakan-rakan, penglaman saya menghadapi 'pileup' dan sedikit tips untuk melakukan aktiviti cq dx.

Moga ada manfaatnya untuk rakan-rakan.


No comments:

Post a Comment