Wednesday 18 April 2018

Bagaimana saya memulakan aktiviti ‘Dxing’ (cq dx)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, terima kasih kerana menjengah ke blog ini.

Kerap kali di tanya oleh rakan-rakan bagaimana untuk memulakan aktivti 'dxing' atau panggilan jarak jauh. Sebenarnya tidak susah untuk memulakan aktiviti 'cq dx' anda hanya perlu ada peralatan yang bersesuaian seperti 'transiever', PSU, Tunner dan antenna yang bersesuaian dengan tujuan anda, Acap kali di perkatakan untuk memulakan aktiviti 'dxing' kita perlu peralatan yang melibatkan kos yang tinggi.




Saya memulakan aktiviti 'dxing' dengan menggunakan peralatan seperti yaesu ft857d, mfj tunner, swicthing psu dan inverted V antenna sahaja (seperti gambar di atas). wire dipole saya pasang lebih kurang 30ft bukaan utara selatan. Dengan propagation yang bagus dan masa yang sesuai kita mampu melakukan contact dengan jarak yang maksima. Dengan menggunakan peralatan seperti yang di nyatakan jarak paling jauh saya mendapat rakan contact adalah di sekitar kawasan EU (Russian Area). Apabila kita mampu meramal propagation dan menggunakan peralatan semaksima mungkin tiada halangan untuk kita melakukan aktiviti 'dxing'.

Di sini saya berikan sedikit tips untuk rakan-rakan yang baru dan mungkin pertama kali untuk memulakan aktivti 'dxing', saya dahulu juga seperti anda gementar serta gemuruh tambahan lagi tidak mengetahui station mana yang akan menyahut panggilan kita dan bertambah gelisah apabila perlu 'speaking'. Jangan risau dan jadikan ini semua penghalang untuk anda mencuba aktiviti ini, teringat saya bagaimana saya bertanya kepada cikgu yang banyak membantu saya dari mula sehingga sekarang iaitu Cikgu Zaki (9M2ZAK), beliau telah menulis skrip untuk saya mulakan 'dxing' dan sekiraanya ada soalan yang di tanya, saya mampu jawab saya akan cuba menjawab sekiranya tidak saya akan terus berikan 73. Ini adalah skrip nya ;

untuk memulakan 'cq dx'

bertanya kan adakah freq ini sedang di gunakan? di ulang sebanyak 3 kali
are this freq in use?
sekiranya tiada jawapan jadi kita boleh mempergunakan freq ini untuk kegunaan kita, sebalik nya kita perlu mencari freq yang kosong dan tidak menggangu rakan-rakan lain.

untuk memulakan memanggil station

cq dx cq dx cq delta xray cq delta xray  9 whiskey 2 siera alfa foxrot 9 whiskey Number 2 Sugar America Florida calling cq dx and stanby.
tunggu sebentar antara 30-40 saat dan di ulang semula sehingga di sahut oleh station.

untuk menjawab rakan contact

9m2zak this is 9w2saf, thanks you my fren for coming into my call, ur rst 59, handle is safri i spell siera alfa foxrot radio india, im from west malaysia.. back to you 9m2zak 9w2saf over

untuk qso terakhir

thanks you  mr zaki for the nice qso i hope i can see u again 9m2zak 73

seterus nya terus memanggil

qrz 9 whiskey 2 siera alfa foxrot calling cq dx

Begitulah apa yang sy pratikkan sepanjang saya memulakan aktiviti 'dxing', semakin lama saya melakukan aktivti 'dxing' semakin saya dapat memantapkan qso saya bersama station luar negara. Bagi saya sesiapa yang ingin memulakan aktiviti ini tidak perlu gundah gulana, di setiap permulaan kita mencuba sesuatu, perasaan yang sama akan menghantui kita. keseronokkan yang sebenarnya akan anda kecapi apabila anda dapat memenuhi keinginan anda.

aktiviti 'dxing' tidak semestinya memerlukan peralatan bertaraf  'world class', cukup sekadar memiliki peralatan yang bersesuaian untuk melakukan aktiviti ini. Peralatan yang biasa akan jadi luar biasa apabila operator mempergunakan peralatannya sebaik mungkin. Kelebihan utama di dalam aktiviti ini adalah operator nya sendiri, peralatan yang bagus adalah untuk keselesaan semasa melakukan aktiviti ini. Tepuk dada dan tanya pada diri anda, adakah anda  ingin mencuba apabila peralatan sudah sampai tahap 'world class' atau mempergunakan peralatan sedia ada sebaik yang mungkin, dalam hobi ini terdapat pelbagai cara rakan-rakan mencari kepuasaan. semua nya terpulang kepada anda.

semoga ham malaysia makin ramai yang terlibat dalam aktiviti dxing dan contest.
terima kasih kerana sudi membaca, andai ada sebarang cadangan penambahbaikkan atau teguran sila tinggalkan komen di ruang yang di sediakan..

Semoga kita berjumpa lagi,
73



No comments:

Post a Comment