Friday 16 March 2018

CQWPX CQ plan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih kerana menjengah blog ini.

Kehangatan semakin di rasai oleh pengemar sukan radio atau lebih mudah kita sebut 'contest'.
Terdapat pelbagai pengajuran sukan radio, di antara yang menjadi keutamaan para pengemar sukan radio adalah pengajuran sukan radio yang melibatkan kiraan markah untuk layak ke WRTC. Di antaranya adalah CQWPX contest, pertandingan sukan radio ini untuk tahun ini adalah pada tarikh 24-25 Mac 2018 0000 utc saturday -- 2359 utc sunday (0800 sabtu -- 0759 isnin) untuk mode SSB.
'contest' ini akan berlangsung selama 48jam dan sekiranya 'single operator' hanya 36jam sahaja masa pertandingan.

Sudah semestinya di setiap pertandingan yang kita turut serta keputusan yang terbaik kita mahukan. Untuk mendapatkan keputusan yang terbaik ada beberapa cara yang saya pratikkan. Di sini saya kongsikan perancangan saya untuk turut serta pertandingan CQWPX2018 kali ini.

Untuk persediaan awal sebelum turut serta di dalam pertandingan, ini perkara yang akan saya lakukan

  1. memeriksa segala peralatan (alat radas) yang akan digunakan semasa pertandingan berada di dalam keadaan baik dan boleh berkerja secara maksima. untuk ini kebiasaannya saya lakukan lebih kurang 2 hari sebelum pertandingan dan pemeriksaan akhir pada 1 hari sebelum pertandingan.
  2. memeriksa swr antenna dan memastikan antenna yang akan di gunakan dapat berkerja secara maksima.
  3. memastikan 'log' yang di buat di N1MM menepati format pertandingan.
  4. melakukan aktiviti 'dxing' 2 atau 1 hari sebelum pertandingan ini untuk memastikan keupayaan antenna saya.
  5. rehat yang secukupnya.
Untuk perancangan semasa pertandingan sedang berlangsung, ini adalah perkara yang akan saya lakukan

  1. memilih freq yang bersesuaian dengan lokasi tujuan saya, contohnya mencari station dari YB land jadi saya akan berada di dalam kawasan freq yang selalunya kendengaran station dari YB land.
  2. menggunakan antenna yang bersesuaian mengikut keadaan semasa. Untuk pertandingan ini saya telah persiapkan 3 antenna untuk di gunakan semasa pertandingan sedang berlangsung.
  3. mengejar contact station yang mempunyai markah yang tinggi berbanding station yang mempunyai markah rendah. Tetapi saya tidak memilih siapa yang saya dengar saya akan cuba membuat 'log' bersama station contact itu.
  4. melakukan rondaan mengejar station yang sedang cq di freq dan banyakkan melakukan 'cq contest'
  5. memulakan 'calling cq' semasa awal pertandingan dan berehat semasa propagation menutup
  6. tidak melakukan 'calling cq contest' sepanjang masa hanya akan memulakan 'calling cq contest' pada masa yang bersesuaian. ini untuk mengelakkan saya  kerugian markah kerana di masa contact station sedang aktif saya keletihan dan tidak melakukan 'calling cq contest'.
  7. melakukan 'clear cover' station local secepat yang mungkin supaya tidak menggangu semasa saya mula menerima station dx (station jauh)
Ini adalah serba ringkas perancangan saya untuk turut serta di dalam pertandingan CQWPX2018 kali ni. 

Untuk terlibat di dalam aktivti 'contest' kita perlu ada perancangan, ini akan memungkinkan kita mendapatkan keputusan yang terbaik, membuatkan kita dalam keadaan siap sedia untuk memberikan saingan kepada peserta yang lain dan tidak kerugian mendapatkan markah tertinggi. Walaupun nampak aktiviti 'contest' ini adalah seperti perkara yang biasa atau kecil ia nya merupakan suatu penglibatan yang serius untuk tiap perserta yang terlibat di dalam pertandingan ini. Kelebihan lain di dalam 'contest' adalah kita berupaya mendapatkan 'dxcc' (negara) yang tidak pernah kita dapatkan sebelum ini, selain itu kita membuktikan station dari 9M2 Land (Malaysia) juga turut terlibat dan memberikan saingan yang sengit untuk mendapatkan keputusan yang terbaik. Saya ucapkan semoga anda semua berjaya mendapatkan keputusan yang terbaik di dalam pertandingan ini serta teruskan memberi saingan kepada peserta yang lain.

Membaca itu jambatan ilmu, tidak rugi kita membaca dan tidak rugi kita berkongsi. ilmu yang sedikit di kongsikan supaya ia dapat merancakkan perjalanan hobi kita.

Hobi kita unik, teruskan mencuba aktiviti-aktivti yang ada di dalam hobi kita.
semoga perkongsian ini dapat memberikan manfaat kepada pembaca dan membantu untuk mendapatkan keputusan yang terbaik.

Moga berjumpa lagi
De
9W2SAF
73




No comments:

Post a Comment